Reisebrev fra München og Audi bedriftsbesøk

Skrevet av: Yvonne Murray, Foto: Yvonne Murray og Eirik S. Wiehe
Den 19.-23. februar tok Mekaunikum med seg 30 mekatronikkstudenter til München på bedriftsbesøk. Der hadde Audis hovedfabrikk sagt seg villige til å gi oss en omvisning både på selve fabrikken og på museet som viste Audis utvikling fra 1900-tallet og frem til i dag. Mekaunikum hadde i tillegg til selve omvisningen ordnet flybilletter, transport i Tyskland og hostell. Program for resten av dagene i München var opp til hver enkelt, slik at alle fikk gjort og sett det de helst ville.

Torsdag 19.februar var det avgang fra Kjevik flyplass klokken 14. Etter en mellomlanding i Amsterdam ankom vi flyplassen i München, der en innleid buss sto klar for å kjøre oss til hostellet. Vi bodde på Wombats City Hostel i sentrum av byen, rett ved siden av togstasjonen. Det var rent og fint der, og vi fikk mye for pengene. I tillegg hadde hostellet koselige fellesarealer, gratis frokost og en egen bar med studentvennlige priser. Atmosfæren var veldig avslappet, og det var lett å bli kjent med de andre som bodde der. Vi fikk blant annet hilst på en australsk mekatronikkingeniør som nettopp hadde fullført studiet, og også på en gjeng canadiske studenter som skulle bli maskiningeniører. Med like interesser flyter praten lett, og vi fikk lært litt om hvordan studiet og jobbmarkedet er i andre deler av verden.

 

Audi Forum
Hoveddingang ved Audi Forum. Det fine været ble hyppig nevnt av ansatte ved fabrikken da det nå var ca 2 mnd siden sist solskinnsdag i Ingolstadt

På fredagen sto vi tidlig opp, for da sto Audi-besøket for tur. Bussen vi hadde leid inn kom og hentet oss på hostellet, for fabrikken ligger i Ingolstadt, som er en by som er omtrent en times kjøring fra München. Da vi endelig kom fram ble vi hilst velkommen og forklart opplegget for besøket. Det var ikke lov til å ta bilder inne på fabrikkområdet, så den delen av besøket har vi dessverre ingen bilder fra. Vi fikk utdelt hvert vårt headset slik at alle skulle få hørt guiden selv om det var litt støy inne på fabrikken. Selve omvisningen var todelt, først fikk vi se produksjonen av selve bilkarosseriet, og etterpå fikk vi sett på sammenstillingen til en ferdig bil. Produksjonen av bildeler er 84% automatisert, så på denne delen av omvisningen var det mange forskjellige roboter å se på. Totalt i den første bygningen vi besøkte var det nærmere 1000 roboter som sørget for masseproduksjon av delene. Vi fikk også lært litt om materialvalg til de ulike delene, og fikk selv kjenne på vektforskjellen til materialene.

 

Audi slideshow
Eksempel på en automatisert workstation ved fabrikken

Sammenstillingen av de siste delene på bilene (inventar osv) er bare rundt 20% automatisert, så her fikk vi sett arbeidere som jobbet på samlebånd og som hadde 88 sekunder på å utføre sine arbeidsoppgaver før bilen dro videre til neste stasjon. Det så ganske hektisk ut, for på de største postene hadde de opp mot 10 forskjellige oppgaver som skulle gjennomføres på tiden. Vi fikk også høre litt om kontroll på de ferdige bilene, hvordan de bruker sensorer til å sjekke at alt med bilen er som det skal. Det var en veldig interessant omvisning, med masse nytt å lære!

 

Electric Drive
Electric drive presentasjon, med forfriskninger etter en 2 timers fabrikkvandring

Etter omvisningen fikk vi lunsj i kantina til de ansatte. Der var det veldig god mat, og et utrolig stort utvalg, så det var noe for enhver smak. Det var først da vi fikk høre at dette bare var én av flere kantiner at det virkelig sank inn hvor diger Audifabrikken egentlig er. Bare i Ingolstadt er det nesten 40 000 arbeidere! Etter lunsj var det tre foredrag fra fagpersoner i Audi som sto for tur. Det første foredraget handlet om hvordan Audi jobber med el-biler, og vi fikk lært litt om teknologien bak el- og hybridbiler. Neste foredrag var om prosjektet Audi Piloted Driving, som handler om automatisert styring av biler. Det var et veldig spennende foredrag, tett knyttet til mye av det vi lærer på mekatronikkstudiet. I tillegg var det kult, og også litt overraskende, å se hvor langt de allerede har kommet i prosjektet. Det meste av teknologien er allerede på plass, det er egentlig bare lovgivningen som er et hinder. Siste foredrag var en fra HR-avdelingen som fortalte litt om mulighetene i Audi, både som student og som jobbsøker.

 

Audi museet
Audi-museet kunne skilte med bilhistorie helt tilbake til førkrigstiden.

Besøket hos Audi ble avsluttet på museet, der vi fikk en guidet tur som tok for seg Audi sin utvikling fra begynnelsen av 1900-tallet og fram til i dag. Det var et veldig lærerikt og bra besøk hos Audi, de hadde virkelig sydd sammen et relevant og spennende besøk. På Sørlandet blir det mye fokus på oljebransjen, så det er fint å få sett litt på de andre mulighetene vi har.

 

De neste dagene var det ikke noe felles opplegg, så de med samme interesser samlet seg slik at alle fikk gjort det de ville. Noen dro på fotballkamp, andre på shopping og andre på museer. Et museum som var spesielt interessant for oss mekatronikkstudenter var Deutsches Museum, som er verdens største tekniske museum. Der var det mange forskjellige utstillinger om alt fra fly og romfart til gruvedrift, og det var ikke noe problem å fylle de syv timene museet var åpent. Spesielt morsomt var kanskje demonstrasjonen av høyspenning, men det var også kult for oss som hadde eksamen i reguleringsteknikk i høst å se melkemaskinen vi regnet på i utstillingen for moderne teknologi. Det er motiverende å se at det vi lærer har en praktisk verdi også.

 

München er en flott by, så det var også gode muligheter for litt sight-seeing. Det var mange fine bygninger, og mange benyttet muligheten til å gå opp i et utsiktstårn for å få enda bedre utsikt over byen. Bortsett fra på søndag var vi ganske heldige med været, så fra toppen av utsiktstårnet kunne man se alpene i horisonten.

 

Mandag 23.februar var det på tide å reise hjem igjen til Grimstad. Det var en utrolig vellykket tur, med en fin kombinasjon av faglig innhold og sosiale kvelder. Jeg vil gjerne takke alle medreisende for en flott tur, og jeg håper vi får gjentatt suksessen til neste år!