Vi ønsker å takke Lister Alliance for å gi oss denne muligheten til å besøke vakre Flekkefjord, der vi fikk et fullt program fra morgen til kveld. Det ble ordnet at vi skulle besøke 3 bedrifter med fokus på innovasjon og kvalitet, som trenger god ingeniør kompetanse, og de skuffet ikke!
- Turen startet hos Simek verft som holder til på en holme like utenfor byen. Besøket begynte med en kort presentasjon av bedriften før vi skulle ombord på skipet for omvisning. Skipsverftet er moderne og har i underkant av 200 ansatte og 130 ferdigstilte skip, siden 1968. Ståldelene til skipene produseres ikke i Norge, men blir bestilt fra samarbeidspartnere i Polen etter tegninger. Selve skroget kommer i 3 store deler som de sveiser sammen på verftet. Overbygget blir heist på etter sjøsetting av skroget. Mye av interiøret blir laget på snekkerverkstedet av egne møbelsnekkere. Før ombordstigning ble vi utrustet med hjelm og headset, så vi fikk alt han sa rett i øra. Skipet var nesten ferdig og skulle leveres i starten av april, så vi fikk et tydelig innblikk i hvordan det meste så ut. Tidsskjema var stramt, så omvisningen gikk i et raskt tempo gjennom hele skipet og deretter verkstedene. Vi fikk se alt fra motorrommet, styreror og kapteinens hytte (styrerom).
- Parat Halvorsen er Norges største leverandør av damp- og varmeanlegg. De leverer komplette systemer til industri, skip og offshore over hele verden. Parat ble startet i 1842 og har vært ledende i Norge siden de begynte å produsere dampkjeler i 1920, i 2013 omsatte de for nesten 120 millioner. Da vi kom til Parat ble vi tatt imot av en ingeniør som holdt et kort foredrag om Parat og teknologien bak dampkjele-anleggene deres. Vi fikk servert lunsj i kantinen hos Parat før vi fikk en omvisning i maskinhallen. Der produseres dampkjeler og styringssystemer med stor presisjon. Ettersom dampkjeler har en risiko for å sprenge måtte alt være svært kontrollert. Alt stål ble sertifisert og sveiseskjøtene ble gjennomlyst med røntgen for å kunne dokumentere at det var trygt og for å få det godkjent. Parat virket som en spennende bedrift med mange muligheter for mekatronikkstudenter.
- AMV, er en ledende bedrift innen tunnel/gruve bygging og er godt egnet innenfor offshore industrien. AMV leverer komplette løsninger av ingeniør oppdrag. Her fikk vi en flott presentasjon, som viste selskapets fokus på innovasjon og nytenkning av Peder Andresen, og ikke minst fikk vi besøke verkstedet og produksjonshallen der magien skjer. Det var gigantiske maskiner som enhver ung ingeniør har drømt om å se. Vi fikk også en demonstrasjon av de mekaniske bevegelsene/rotasjonene til komponentene på kjøretøyet, men som alle visste var uhyre komplisert. De fleste fikk gå opp å se i førersetet.
Etter bedriftsbesøket fikk en sykkeltur på dresinsykkel, deretter ble det avsluttet med full oppvarting av middag på Grand Hotell i Flekkefjord. Vi følte oss veldig godt mottatt på besøket i Flekkefjord og kommer gjerne igjen på besøk.
[tribulant_slideshow gallery_id=”1″]